Nyhetsbrev

Få artiklar, råd och tips om:

Bättre affärer med bättre webbsida

Bättre affärer med bättre webbsida

av Frida Nyvall

Vill du öka din försäljning, få fler nya kunder och stärka ditt varumärke? Dags att se över din närvaro på Internet.

En professionell webbsida spelar kanske större roll än de flesta tror. Företagets webbsida är ett skyltfönster ut mot världen. Det är inte bara de som råkar gå förbi på gatan som kan titta in – alla som har tillgång till Internet kan besöka webbplatsen. Även om målet inte är att sälja globalt, har webbsidans räckvidd stor betydelse för att hitta eller attrahera nya kunder, och som ett verktyg i att bygga marknadsföring och varumärke.

Konsekvenser av en inaktuell webbsida

En utdaterad och omodern webbsida påverkar försäljningen negativt eftersom:

  • Besökare som använder mobiltelefoner eller läsplattor för att gå in på sidan har problem med att hitta den information som de söker, eller med att utföra de uppgifter de vill. (Äldre webbsidor är inte responsiva, vilket innebär att de inte anpassar layouten till besökarens skärmstorlek.) Om kunder har svårt för eller inte kan lägga en beställning, utföra ett köp eller skicka en offertförfrågan innebär det att man tappar kunder och går miste om både försäljning, merförsäljning och tappar i anseende. Vem kommer att rekommendera en butik som inte fungerar?
  • En dåligt underhållen webbsida ger oundvikligen ett mindre bra intryck. Det är ungefär som att låta kunderna se in till ett rörigt och väldigt ostädat lagerrum. Om en del av verksamheten inte ser ut att vara i god form kan det leda till att varumärket får en törn. När förtroendet minskar finns risk för att kunden istället väljer en konkurrent som ger ett bättre och mer förtroendeingivande intryck.
  • Sidor som är dåligt underhållna och ouppdaterade löper betydligt större risk för att ha bristande säkerhet och utsätts lättare för att hackas. Om kunderna anser att sidan inte verkar tillräckligt pålitlig kommer de inte att vilja handla därifrån. I synnerhet är det viktigt för de företag som bedriver försäljning via Internet att förmedla tydlighet och trygghet till sina kunder, mycket på grund av att kunder vill minska risken för olika slags bedrägerier eller brott i samband med ekonomiska transaktioner.

Konsekvenser av en professionell webbsite

På motsvarande sätt kan en professionell och modern webbsida ha följande positiva effekter på företagets försäljning, kundbas och varumärke:

  • Ett sammanhängande gott intryck som sträcker sig över alla kundkontakter (fysisk butik, webbplats, servicebemötande, emailutskick) ökar trovärdigheten och stärker företagets varumärke och anseende.
  • Fler kunder hittar till sidan som en konsekvens av att texterna, informationen och koden som sidan består av är uppdaterade vilket underlättar för sökmotorerna att indexera sidan. Detta innebär även att det finns större möjligheter för fler kunder att också hitta till den fysiska butiken – dels eftersom webbsidan dyker upp i webbsökningar, och dels eftersom information om öppettider, karta och vägbeskrivningar är uppdaterade på webbsidan.
  • En professionell och modern webbutik kan öka försäljningen eftersom man kan utöka sin räckvidd. Kanske vill man börja sälja till hela landet eller Norden, kanske vill man erbjuda befintliga kunder en bekvämare shoppingupplevelse. En e-handel erbjuder som en förlängning till den ordinarie butiken möjlighet att hålla kontakten med tidigare kunder som flyttat till nya orter, och underlättar försäljning till dem som fått tips om verksamheten.

Hårda siffror

För den som hellre föredrar siffror framför argument, använder sig många webbyråer av olika mätinstrument för att ta fram statistiskt underlag för att kunna påvisa den nya webbsidans positiva effekter på konvertering, kassaflöde och kontakter.

Typiska siffror som används är:

  • Hur många procent fler som besöker den nya sidan jämfört med den gamla sidan. Ökad trafik på sidan innebär att man når ut till fler med sitt erbjudande eller budskap, och har större möjlighet att skapa nya affärsmöjligheter.
  • Hur många fler köp som gjorts på den nya sidan jämfört med den gamla sidan, och hur stor del av företagets totala försäljning det motsvarar. Den nya sidan har med andra ord ökat företagets totala försäljning med X%.
  • Hur många fler kontakt- och offertförfrågningar den nya sidan genererar jämfört med den gamla sidan. En layout och design som är anpassad efter sidans syfte – t.ex. att generera just många offertförfrågningar – kommer att göra just detta. Fler kontakt- och offertförfrågningar är också något som kan boosta ett företags försäljning.
  • Hur mycket den sk. bounceraten har minskat på den nya sidan jämfört med den gamla sidan. Att besökare bouncar innebär att de lämnar sidan väldigt snabbt – ungefär som att vända i dörren. Man vill få ner antalet besökare som vänder i dörren, vilket innebär att man vill ha en så låg bouncerate som möjligt. Istället för att vända i dörren, vill man att besökarna stannar kvar i butiken och går runt och tittar på det som erbjuds.Om andelen besökare som stannar kvar på sidan en längre stund ökar, leder det ofta till att andelen kunder ökar, och därmed också företagets försäljning.

För varje nytt projekt går vi igenom vilka mål som finns för den nya webbsidan, och utgår från dessa när vi tar fram layout, design och bygger sidan. Kontakta oss om du behöver hjälp med att uppdatera din närvaro på webben.

Tags

Fler inlägg

img

Den mörka sidan av webbdesign - confirmshaming

img

Från idé till app: ta fram projektbeskrivning

img

Att bygga en applikation