Nyhetsbrev

Få artiklar, råd och tips om:

Vad kostar en hemsida? Del II

Vad är det jag betalar för?

av Frida Nyvall

I vår tidigare del av bloggserien om hur mycket en webbsida kostar, gick vi igenom varför webbsidor kan kosta olika mycket.

I den här delen ska vi reda ut vad det är du betalar för när du köper en hemsida.

Vi konstaterade tidigare att tid är pengar, och att en större och mer komplicerad webbsida eller webbapplikation blir dyrare eftersom den tar längre tid att färdigställa.

Vad är det då som tar sådan tid? I takt med att webbtekniken utvecklats och Internet vuxit har också kraven på vad som är en bra hemsida ökat. Ett statiskt html dokument med en tabell layout duger inte längre. Nedan listar jag några av de saker som utgör grunden till en modern och duglig hemsida:

  • Research för att kunna göra layout och design som passar med kundens mål syfte med sidan, så att vi kan lägga upp en bra Content Strategy (d.v.s. strategi för hur innehållet på sidan ska placeras så att sidans syfte uppnås på bästa sätt). T.ex. om syftet är att öka försäljningen i en webbshop ska man anpassa hur innehållet presenteras för att framhålla de element på sidan som får kunderna att handla mer.
  • Användarvänlighet är ett vitt begrepp som i princip innebär att se till så att webbsidan är lätt att förstå och navigera, och att det är enkelt och lättbegripligt att utföra de uppgifter man ska göra på sidan. Detta hänger ihop med begreppen UI (User Interface) och UX (User Experience), som också går ut på att ge användaren en så behaglig upplevelse som möjligt. T.ex. genom att inte använda för små knappar eller klickområden på mobiltelefoner så att de blir svåra att trycka på.
  • Design innebär val av färg, typsnitt och skapande av ikoner, bilder, animationer och effekter samt att sätta samman dessa element så att de understryker den layout som bäst för fram sidans budskap eller syfte. Det är givetvis också viktigt att se till så att designen inte påverkar användarvänligheten negativt. Detta är viktigt att tänka på eftersom att saker som ser bra ut rent visuellt på en sida tyvärr ibland leder till försvårad användning av sidan för vissa besökare.
  • SEO eller sökmotoroptimering så att din sida hittas av sökmotorer när framtida besökare letar efter den information, tjänster eller produkter du erbjuder. För att underlätta sökmotorernas arbete måste webbsidan vara korrekt programmerad, men minst lika viktigt är att innehållet uppdateras och innehåller material relevant för de ämnen man vill att sidan ska fokusera på.
  • Performance: I takt med att webbtekniken utvecklats och näthastigheterna blivit allt snabbare har även webbsidorna blivit ”tyngre” i form av hur mycket data det totala antalet filer består av. Detta är speciellt viktigt när man surfar på mobilen. Användare med långsamma uppkopplingar får vänta längre innan sidan har laddats in och kan användas. Tunga sidor straffar också de som betalar för mängden data de använder. Det finns en mängd olika sätt att banta webbsitens vikt genom att manipulera kod och bilder, eller skriva extra kod för att komma runt specifika problem med t.ex. hantering av bilder för olika typer av skärmar.
  • Content Management System (CMS): För att det ska vara lätt att ändra och publicera nytt innehåll på webbsiten kopplas de flesta webbsidor till ett administrativt system, ett sk. CMS. Vanliga sådana är t.ex. WordPress, Drupal och Joomla.
  • Responsivitet är sedan några år tillbaka standard och innebär att layout en anpassas när skärmstorleken krymper, d.v.s. att den får en annan layout när man tittar på sidan på mobilen än när man besöker sidan från datorn. Eftersom det förutom stationära datorer och mobiltelefoner även finns läsplattor och laptops (och att man dessutom kan vända på läsplattor och mobiler för att titta på webbsidor i sk. ”landskapsläge”) finns det en stor variation av skärmstorlekar och format att ta hänsyn till.

Annat som kan tillkomma:

  • Extra funktionalitet: Kanske vill du koppla på en webbshop, stödja kortbetalningar, lägga till formulär eller en medlemsdel till din webbsite.

Snabbt, billigt eller bra?

Precis som i andra branscher har du som kund har möjlighet att själv påverka priset genom att välja två av tre av påståendena ”snabbt”, ”billigt” eller ”bra”. Vad gäller Red Onion föredrar vi att alla delar som utgör hemsidan ska vara väl genomtänkta och noggrant utförda – och hoppas att det är något som kunden också är intresserad av.

I nästa del i serien om hur mycket en webbsida kostar kommer vi att titta närmare på olika priskategorier för olika typer av projekt. Ta hjälp av våra prislistor för att hitta rätt nivå för ditt projekt.

Om du vill veta mer

Boka en konsultation med oss, eller kontakta oss gärna för en mer exakt prisuppskattning eller en offert.

Det går även bra att använda formuläret ”Kontakta oss för en snabb offert” för en mera interaktiv upplevelse.

Tags

Fler inlägg

img

Silver i Smashing Magazine CSS Grid Challenge

img

Red Onion gästar Boagworld Show - om att gå från idé till app

img

Den mörka sidan av webbdesign - confirmshaming