Nyhetsbrev

Få artiklar, råd och tips om:

Fejkad webbdesign

Så undviker du att bli lurad på din nya hemsida – del 1

av Frida Nyvall

Den här artikeln beskriver, förklarar och tipsar om situationer du som köpare av en ny webbsida vill undvika, och varför du bör undvika dem. I del ett tar vi upp skillnaden mellan en unik webbdesign och ett omstylat tema.

Precis som i alla andra branscher, finns det de som försöker ta mer betalt för sina tjänster än vad dessa är värda. I det här fallet talar jag inte om företag som trissar upp priser eftersom deras varumärke eller rykte tillåter det. Jag syftar på situationer när du tror att dina pengar används för att finansiera något, men att de istället används till något helt annat – eller i värsta fall: inte till någonting alls.

Fejkad webbdesign

Vad är det?

Företaget du anlitat lovar att leverera en anpassad och unik design för din nya webbplats, men det de egentligen levererar är ett återanvänt och omstylat tema (för det mesta ett WordPress tema). Detta kan vara en god strategi för att hålla projektets budget nere – men bara om de har informerat dig som kund, samt justerat priset. Det är inte ok om de undanhåller denna information, och låter kunden betala dyrt för något som de inte levererar.

På vilket sätt är det ett lurendrejeri?

Enkelt beskrivet är det som om du har gått till en skräddare för att beställa en skräddarsydd bröllopsklänning. Istället för att designa och sy upp en ny klänning köper skräddaren in ett plagg från H&M, gör lite mindre ändringar och presenterar det som din skräddarsydda bröllopsklänning. Du betalar för vad du tror att skräddaren har levererat, vilket i själva verket är ändringar av en H&M klänning och inte en unik och personlig design.

Hur stora summor rör det sig om?

Även om det finns många högkvalitativa teman som är väl värda sitt pris, prissätts de med utgångspunkt i att tillgången på dem är obegränsad. Eftersom utvecklare och designers bakom temat räknar med att sälja tusentals kopior, är det inte tänkt att en enskild försäljning ska bära den totala kostnaden för att producera temat. Därför kostar ett bra tema normalt inte mer än några hundralappar.

Om du och ett företag har kommit överens om att spendera tid och resurser på att skapa en personlig, unik webbplats för att tillgodose dina specifika behov, kommer du att vara den enda kunden de kan sälja den webbsidan till. Därför kommer du också att vara den enda som finansierar dess design och utveckling. Beroende på dina behov och mål, kan en väl konstruerad skräddarsydd webbplats kosta allt från 40 000 SEK och uppåt.

Slutsats

Om man som kund betalar för en unik design men istället får ett ombyggt tema finns det stor risk att man blir lurad på tiotusentals SEK.

Hur kan jag undvika detta?

För webberfarna användare rekommenderar jag inspektera koden på några av byråns tidigare webbprojekt . Om du hittar en ovanligt mycket .css filer där en hel del av dem har webbadresser som innehåller saker som / tema / [namn som är helt orelaterade till webbplatsen eller företaget] / då kanske du vill ta en närmare titt på författardeklarationerna i den huvudsakliga .css filen (förutsatt att det är ett WordPress tema). Ett annat snabbt sätt är att helt enkelt göra en webbsökning på temats namn. Om det är ett kommersiellt tema, bör en del av sökresultaten länka till den butik som säljer det i första hand.

För den genomsnittlige användaren skulle jag rekommendera att vara selektiv när man väljer en byrå eller designer att arbeta med. Ta en titt på deras tidigare arbete i denna kategori – ser de webbplatser de utformar unika ut? Verkar de vara anpassade till kundens behov? Vad vet du om byrån? Be om referenser, särskilt om orsaken till att du kontaktar dem är att du har hört att de är riktigt billiga.

Tags

Fler inlägg

img

Red Onion gästar Boagworld Show - om att gå från idé till app

img

Den mörka sidan av webbdesign - confirmshaming

img

Från idé till app: ta fram projektbeskrivning