Nyhetsbrev

Få artiklar, råd och tips om:

Du kan läsa mer om vår policy och vår hantering av persondata här.

European Accessibility Act

Förbered dig på European Accessibility Act, EAA

av Frida Nyvall

Sammandrag i korthet om European Accessibility Act, vad det kan innebära för företag och organisationer som riktar sig till den privata marknaden och hur det påverkar deras webbsidor.

Vad är European Accessibility Act (EAA)?

EAA är ett EU-direktiv och innebär att även alla privata webbtjänster och webbsidor vars verksamhet riktar sig mot privatkonsumenter eller allmänhet ska uppfylla de rekommenderade kraven på tillgänglighet enligt WCAG 2.1 (AA).

WCAG vad?

WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines, och är en standard för tillgänglighet. Tillgänglighet innebär i det här fallet att webbsidan ska vara anpassad för att kunna fungera väl även för personer med funktionsvarianter. Ungefär som handikappanpassning av offentliga miljöer, fast för den digitala världen.

WCAG har tre nivåer, med högre krav på tillgänglighetsanpassning för varje nivå. I EAA är det mittennivån, även kallad AA, som gäller. Exempel på regler som ska vara uppfyllda är att det är tillräckligt hög kontrast mellan färgerna på texten och bakgrunden överallt på webbsidan, och att det går att navigera webbsidan med hjälp av tangentbordet. Totalt finns det ett 50-tal regler som ska uppfyllas för AA nivån.

Vilka omfattas av EAA direktivet?

Även företag och organisationer utanför EU som vill sälja produkter eller tjänster till EU:s medlemsländer måste uppfylla tillgänglighetskraven i EAA.

Mindre verksamheter med färre anställda än 10 personer och en omsättning på mindre än 2 miljoner EUR undantas från EAA direktivet, samt skolor och förskolor.

Viktigt att känna till är att direktivet enbart omfattar företag och organisationer som riktar sig till konsumenter på den privata marknaden (B2C). Detta enl. Post- och Telestyrelsen som är ansvarig myndighet i Sverige.

Varför allt detta?

Dagens samhälle är så digitaliserat att det är förenat med stora svårigheter om personer inte kan tillgodogöra sig eller använda information och tjänster på Internet eller i annan digital form. Lagen har tillkommit för att säkerställa att personer med funktionsvarianter eller tillfälliga funktionsnedsättningar också kan ta del av digitalt innehåll.

Även om direktivet innebär en viss insats från berörda företag och organisationer, brukar fördelarna med att nå ut till fler potentiella kunder och intressenter framhållas.

Övriga krav

Förutom tillgänglighetskraven, finns även andra krav ang. information och dokumentation baserat på bransch och verksamhet. Dessa kan vara ganska omfattande, och det förväntas komma tydligare riktlinjer från myndigheter hur dessa ska tolkas. Några exempel är:

E-handel

E-handel har förutom tillgänglighetskraven även krav att informera om tillgängligheten för de produkter eller tjänster som säljs. T.ex. information om det finns handikappanpassade badrum på en sida som säljer hotellnätter.

Administrativa krav

Tillgänglighetskraven ska återkommande granskas och dokumenteras, t.ex. för att motivera varför ev. undantag krävs. Produkter måste förutom CE-märkning även ha ett formellt dokument som kallas för EU-försäkran. Dokumentet innehåller information och kontaktuppgifter till tillverkaren och ev. importör.

Dokumentationen måste sparas i minst 5 år, eftersom myndigheter kan komma att kräva in den. Ev. brister och klagomål ska dokumenteras och sparas. Om det uppstår brister så att produkten eller tjänsten inte kan uppfylla kraven måste produkten sluta säljas och relevanta myndigheter meddelas.

När träder EAA direktivet i kraft?

Deadline för att se till så att webbsidan uppfyller kraven i det nya direktivet är 28 juni 2025.

Vad händer om en webbsida inte möter de nya kraven i tid?

Påföljden vid brott mot EAA bestäms av varje EU nation individuellt. I Sverige föreslår lagförslaget belopp mellan 10 000 SEK och 10 miljoner SEK. Bötesbeloppet anpassas efter hur allvarlig överträdelsen anses vara, samt företagets storlek.

Tanken är att en tillsynsmyndighet ska tillsättas och återkommande granska att direktivet efterlevs. I nuläget har Post- och Telestyrelsen huvudansvaret för uppdraget.

Undantag

Vissa typer av innehåll på webbsidor är undantagna direktivet. Det gäller:

  • Kartor och karttjänster, eftersom det helt enkelt är så svårt att göra dem tillräckligt tillgängliga. Däremot måste det finnas ett tillgängligt alternativ för kartor som är avsedda för navigering.
  • Innehåll från tredje part (t.ex. användare) som webbplatsägaren inte betalar eller själva kontrollerar. Innehåll från tredje part som webbplatsansvarig själva lägger in undantas ej (inbäddad kod) eftersom detta görs medvetet och tanken är att det ska gå att medvetet välja tillgängliga alternativ istället.
  • Innehåll som mediafiler eller dokument som publicerats innan lagen börjat gälla. T.ex. uppladdade PDF filer med icke tillgänglighetsanpassade färger eller videofilmer utan textning.
  • Innehåll som räknas som arkiverat, d.v.s. som inte uppdateras eller redigeras efter 28 juni 2025.
Orimliga krav

Det finns en lite luddigare paragraf som säger att om följderna av att behöva efterleva tillgänglighetskraven blir för betungande, kan undantag göras. Exakt vad detta innebär återstår att se.

Om ett tillgänglighetskrav skulle medföra att produkten eller tjänstens grundläggande karaktär ändras, kan detta krav undantas.

För att omfattas av något av dessa undantag måste anledningarna motiveras i en utredning och dokumenteras.


Hur uppfylla EAA?

  • Kontakta en webbyrå för att gå igenom webbsidan och se vad som behöver åtgärdas för att den ska uppfylla kraven.
  • Designa om eller bygg om webbsidan så att den uppfyller tillgänglighetskraven.
  • Se till att det finns kunskap i organisationen om de nya reglerna så att de kan efterlevas och så att nytt innehåll som läggs in följer tillgänglighetsreglerna.
  • Se till att det finns en rutin för att följa upp, kontrollera och dokumentera tillgänglighetsarbetet för att kunna ge materialet till granskande myndigheter.
Hur mycket kostar det?

Hur mycket tid och resurser detta tar, beror på vad som behöver göras samt webbplatsens storlek och konstruktion. Digin.nu, en webbplats om tillgänglighet som drivs gemensamt av en handfull svenska myndigheter (PTS, DIGG, MFD, MTM) uppskattar arbetsinsatsen till någonstans mellan 100 och 1 000 timmar.

Kontakta gärna oss för råd och hjälp.

Tags

Fler inlägg

Web design trends 2024

Webbdesign trender 2024

Baseline logo on old computer

Värt att veta om Baseline

Robot writing Web Design Trends 2023 on an artboard

Webbdesign trender 2023