Nyhetsbrev

Få artiklar, råd och tips om:

Du kan läsa mer om vår policy och vår hantering av persondata här.

Trender i webbdesign 2025

Trender i webbdesign 2025

av Frida Nyvall

Våra årliga förutsägelser om vad som kommer att trenda inom webbdesign under 2025.

Trender 2025

Enkelhet i all ära

Desto mer som händer på en webbsida – animationer, sliders, filmer, stor text som rör sig, gärna allt samtidigt – behöver inte innebära att webbsidan uppfyller sitt syfte som att samla in leads, leda till köp eller informera besökaren. Det är en fördel om besökare har lätt att snabbt hitta fram till informationen de letar efter, vilket underlättas om webbsidans design är tydlig.

Effektiva webbsidor är lite mer ”demure” helt enkelt. Till och med Apple, som brukar ösa på med animationer och interaktivitet när de presenterar sina produkter, har tonat ner sitt uttryck.

Den nedtonade trenden hör även ihop med tillgänglighetstrenden. Det är svårare och ibland inte möjligt att få med tillgänglighetsaspekten på webbsidor med mycket interaktiva eller animerade delar.

Ytterligare en aspekt med tydligare, enklare webbdesign är att dessa webbsidor ofta har en effektiv konverteringsgrad. Även om webbsidor med väldigt mycket animationer och häftiga effekter är imponerande, kan de också vara överväldigande och svåra att navigera. Den senaste tidens lågkonjunktur gör att fler företag måste fokusera mer på att dra in pengarna och mindre på att förbättra sin image som ”design thought leaders”.

Chaos, anarki och brutalism

Som en motvikt till de mer effektiviserade och tydliga webbsidorna, är även tidigare års trender av högljudda och lite stökiga designerna fortfarande ett diskussionsämne bland trendexperter. Brutalism är en trend där det yviga, iögonfallande och oslipade får ta mycket plats. Färgskalan är ofta skrikig och inställningen är att det är OK om det är lite fult eller konstigt.

Brutalist websites examples

Se fler exempel på brutalistwebsites.com

Huruvida den här typen av webbplatser är utmattande eller en fräsch fläkt är inte sällan en generationsfråga. Den yngre generationen har ofta lättare för att anamma stilen. Andra besökare kan uppleva intrycket som rörigt, vilket kan göra det svårare att behålla webbplatsbesökare och uppfylla webbsidans syfte.

Bento

”Bento” kallas layouten där innehåll placeras i olika stora boxar med bakgrundsfärg. Namnet kommer från den japanska matlådan. Layoutdesignen, som varit på gång redan tidigare år, har nu ökat ytterligare i popularitet.

Exempel på webbdesign med bento boxar på walmart.com

Exempel på webbdesign med bento boxar på walmart.com

Boxarna behöver inte användas för att presentera precis allt innehåll på en sida, utan kan läggas in i vissa sammanhang när information behöver förtydligas eller struktureras upp.

Exempel på bento boxes webbdesign hos apple.com

Exempel på bento boxes webbdesign hos apple.com

Trenden går i linje med effektiva och konverterande webbsidor, eftersom den är bra på att presentera mycket information (inklusive Call to Action länkar) på ett överskådligt sätt.

På den tekniska sidan är det fortfarande ett tag kvar innan Masonry layout kan användas i CSS, men med de verktyg som de senaste åren tagits med i Google Baseline* (container queries och förbättringar av CSS grid med sub-grid) blir det enklare för webbutvecklare att implementera designen.

*Läs mer om vad Baseline är i vår artikel ”Värt att veta om Baseline”.

Unik markör eller ”custom cursor”

Snigel som cursor

Företaget Treeptours har bytt ut pilmarkören mot en bild på en snigel.

Att använda en unik markör på webbsidan är ett sätt att visa sitt individuella uttryck och stå ut från mängden utan att vara för högljudd eller irriterande.

Den vanliga pilen som följer muspekaren byts ut eller åtföljs av en bild eller symbol som bättre stämmer in med varumärkets identitet.

Unika illustrationer

Att lägga in till synes handgjorda illustrationer är en trend för att betona den mänskliga faktorn och visa besökaren att innehållet på webbsidan (minsann) inte är slarvigt AI-genererat. Även om dessa illustrationer ändå givetvis kan vara tränade på en AI modell som exactly.ai.

AI illustration

Modell för AI illustrationer från exactly.ai

Tillgänglighet

Vi ser ett tydligt vägval vad gäller tillgänglighetsanpassningar på webbsidor under året. Å ena sidan träder EU direktivet om utökade tillgänglighetskrav för B2C sajter i kraft nu i sommar. Läs mer om direktivet i vår artikel ”Förbered dig på European Accessibility Act EAA”.

Å andra sidan finns starka krafter som tydligt undviker att satsa på att lägga resurser på tillgänglighetsarbete. När Donald Trump tillträdde som president togs tillgänglighetsredogörelsen snabbt bort från Vita husets webbplats. 404 sidan kan jämföras med tidigare administrationers tillgänglighetsredogörelser som finns sparade i Vita Husets arkiv:

Vita Husets tillgänglighetsredogörelse finns inte

Tidigare trender som hänger sig kvar

Tomrum och ”negativt utrymme”

Utrymmet mellan element i layouter på webbsidor får ta mer plats. Tomrummen behöver heller inte vara symmetriska, utan kan användas för att förstärka andra designobjekt eller innehåll på webbsidan – t.ex. stora rubriker som är en annan trend som hänger sig kvar från tidigare år.

Stor text

Stora rubriker i feta typsnitt är fortsatt populärt, och går hand i hand med tydlighetstrenden. Detta går också väl ihop med att låta tomrum bli en del av designen. Typografi och mellanrum kan tillsammans utgöra merparten av en design.

Trovärdiga bilder

Detta har blivit ännu viktigare i och med den snabba utvecklingen av AI-genererat bildmaterial. Även om det kommer att finnas mycket AI-genererat material eftersom det blir så lättillgängligt, byggs tillit och förtroende genom att visa bilder som framstår som genuina. Om bildmaterialet verkligen är AI-genererat eller inte är en annan fråga, det viktiga är att betraktaren tror att bilden är autentisk.

Webbdesign som prioriterar mobiler

”Mobile first” innebär att webbplatser designas och anpassas för att i första hand passa visning och användning på mobiltelefoner. Webbdesign som prioriterar webbsidors utseende och funktion på mobiler blir vanligare i och med att allt fler använder i främsta hand mobiltelefonen för att besöka webbplatser. Kanske är detta också ett skifte som gradvis sker i takt med att yngre generationer växer upp och står för en ökande målgrupp och marknadsandel.

Spekulationer att detta skulle innebära ett nyväckt intresse för Googles Accelerated Mobile Pages (AMPs) ser vi som ett resultat av AI-genererat innehåll baserat på gamla AI modeller. AMP projektet tappade fart och fasades ut från många tongivande plattformar från och med 2021.

Vid horisonten

Röststyrd navigering och sökning

Vi har sett röststyrda assistenter som Amazon Alexa, Google Assistant och Apple Siri. Det finns redan röststyrda AI assistenter och röststyrda kommandon för AI chatbottar. Att skriva in långa prompter eller läsa långa texter är för att generalisera något som upplevs som besvärligt. Vår uppfattning är också att det passar de yngre generationerna extra dåligt. Därför tror vi att även webbsidor i framtiden kan komma att utrustas med röststyrda kontroller.

Tags

Fler inlägg

EAA get ready for the new law

Förbered dig på European Accessibility Act, EAA

Web design trends 2024

Webbdesign trender 2024

Baseline logo on old computer

Värt att veta om Baseline