Red Onion var väldigt lyhörda för våra behov. Kommunikationen var snabb, tydlig och professionell, så vi kände oss trygga att det skulle bli ett bra projekt. Vi är mycket nöjda med både plattformen och med Red Onion!

Daniel Edenvik, VD Edenvik

I korthet

ATA

ATA är ett företag inom trafiksäkerhet, som erbjuder helhetslösningar inom säkra arbetsmiljöer. Förutom säkerhetsrelaterade tjänster erbjuder ATA även utbildningar samt material för en tryggare arbetsmiljö.

 

Nya utmaningar

P.g.a. att företaget vuxit och etablerat sig inom nya affärsverksamheter, behövde de en plats att samla information och kommunikation mellan sina anställda. De ville också effektivisera kommunikationen i företaget.

 

Vi fick av kommunikationsbyrån Edenvik uppdraget att hjälpa dem skapa ett intranät. Eftersom många av ATAs anställda arbetar i varierande miljöer, skulle intranätet i första hand byggas för att användas på mobiltelefoner.

Intranät

Vi skapade ett intranät i form av en responsiv webbapplikation med fokus på mobilt UI. Användare kan via plattformens personliga händelseflöde ta del av allt som händer i företaget, samt aktivt engagera sig genom att gilla, kommentera och dela.

 

Administratörer har via de tydliga och lättanvända administrationssidorna ett lika kraftfullt som specifikt verktyg för att sköta företagets interna kommunikation.

 

Resultat

Bättre intern kommunikation innebär färre dyrbara missförstånd, mindre frustration och bättre sammanhållning. ATAs intranät ser till att verksamheten kan flyta på snabbare än innan – med mer engagerade medarbetare.

Ansvarsområden

  • UI Design
  • Programmering
  • Systemarkitektur

En mötesplats i bakfickan

EttATA login screen.

Mobilen i första hand

Nu finns all intern kommunikation och information samlad på ett och samma ställe. Eftersom lösningen är utformad för att fungera särskilt bra på mobiltelefoner innebär det att anställda enkelt och smidigt har tillgång till allt internt material oavsett om de är på kontoret, i bilen eller ute på fältet.

Med ett UI som är tydligt, lättanvänt och ger ett avslappnat och inbjudande intryck minskar stress och tidsåtgång på att hitta information, nå rätt personer och hålla sig uppdaterad.

Profilsidor

På profilsidorna finns möjlighet att få en översikt över sin egen aktivitet på plattformen, men sidan används också för att presentera sig själv och sin arbetsroll för medarbetare.

Filtrering, sortering & sök

Ingen information ska vara långt borta. Med hjälp av specialbyggda lösningar för att sortera och filtrera sökresultat är företagets samlade kompetens bara några knapptryck bort. Att t.ex. hitta kontaktuppgifterna till rätt medarbetare har aldrig varit smidigare.

Effektiv kommunikation

Mobile screenshot of EttATA intranet.

Händelseflöde

I det samlade händelseflödet visas nyheter, artiklar och event. Vad som syns i respektive persons flöde kan skräddarsys via administrationsgränssnittet. T.ex. kan vissa event bara visas för specifika avdelningar.

Verktyg för engagemang

Händelseflödet är ett sätt att skapa engagerande tvåvägskommunikation mellan medarbetarna, mellan olika avdelningar samt mellan medarbetarna och ledningen. Medarbetare kan gilla och kommentera allt som dyker upp i händelseflödet. Det går också att dela händelser med sina kollegor, och på så vis hjälpa till att sprida engagemang och delaktighet i företaget.

Personliga notiser

Tack vare personliga notiser blir det omöjligt att missa viktiga meddelanden eller händelser. Dessa kan skräddarsys av administratörer eller justeras av användarna själva.

Samlat och lättillgängligt

Screenshot of EttATA intranet. Screenshot of EttATA intranet.

Smidigt att använda

Stor vikt har lagts vid att göra plattformen lättanvänd även för administratörer. Dessa arbetar vanligtvis från datorer för att publicera eller administrera innehållet i webbappen.

Administratörer kan enkelt skapa artiklar, events och nyheter, samt hantera medlemskonton och användargrupper via ett smidigt och överskådligt gränssnitt. Adminsidorna inkluderar t.ex. drag-and-drop funktionalitet, och är byggda för att kunna skapa innehåll på flexibla sätt.

Det finns även grundläggande statistik för att hjälpa administratörer och ledning få översikt över hur plattformen används och vad som skapar engagemang.

E-post

Administratörer har möjlighet att bygga skräddarsydda epostutskick via speciella sidor på webbappens administrationsdel. Innehållet i mailen kan både bestämmas manuellt, men också populeras via automatiskt genererat innehåll från plattformen.