Kommunicera IT
15 Oct 2018
Del 1:
Kommunicera IT med icke-teknologer
Del 1 i vår serie om att kommunicera IT, med fokus på hur man kommunicerar teknik med icke-tekniska människor.
Varför är kommunikation i IT viktigt?
Det krävs mer än tekniska färdigheter för att skapa en framgångsrik produkt, app eller webbsida. För att nå bästa möjliga resultat behövs god kommunikation med människor från andra kompetensområden. Ett bättre slutresultat leder till nöjdare kunder och högre vinster, vilket är det huvudsakliga målet för de flesta involverade i ett projekt.
Som småföretagare är de flesta icke-tekniska personer vi kommer i kontakt med mestadels våra kunder. Om du representerar en större organisation, måste du förutom kunder även kunna kommunicera väl med personer från interna icke-tekniska avdelningar, eller icke-teknisk personal i ledningsroller.
Stereotyper
Att lyckas kommunicera IT (i synnerhet till icke-tekniska personer), är dessvärre inte något som IT kunniga är kända för att excellera i. Den stereotypa bilden av den omogna och socialt dysfunktionella IT medarbetaren eldas på av exempel från verkliga livet.
Mobbaren
Nyligen lämnade Linus Torvalds, skaparen av operativsystemet Linux och versionshanteringsverktyget git, sitt jobb för att lära sig att bemöta andra med respekt och empati.
För att försäkra sig om att man inte “gör en Linus”, finns nedan en checklista för professionell kommunikation:
- Använd inte svordomar eller obsceniteter. Även om det förefaller självklart att inte använda dessa uttryck i en professionell miljö, är det tyvärr inte alltid så.
- Skrik inte, det gäller även skriftlig kommunikation. Använd bara caps när det är lämpligt, till exempel företagsnamn som IBM.
- Undvik att använda flera “??” och/eller “!!” i skriftlig kommunikation. Precis som vid överanvändning av caps, ger det intrycket av någon som hoppar jämfota, viftandes med armarna, skrikandes för full hals.
- Dra inga skämt som kan uppfattas som stötande. Om du är osäker på om ett uttalande är stötande – var då hellre tyst.
- Hota inte folk.
- Flirta inte. Vänta tills du och målet för ditt intresse har upphört vara involverade professionellt, så att alla eventuella arbetsrelaterade maktstrukturer är utjämnade.
- Var inte nedlåtande och förminska inte andra.
Förutom den omogne mobbaren, som saknar medkänsla för andra och bara är intresserad av sina egna behov, finns det ett par andra stereotyper som är nästan lika dåliga på att kommunicera.
Vilken av dessa stereoryper skulle du vilja förklarade hur Internet fungerar för din trevliga, icke-tekniska mormor?
Den introverte
Huvudpersonen Elliot i tv-serien ”Mr. Robot” är ett typiskt exempel på en genialisk introvert hacker som arbetar bäst ensam och har svårt att passa in i samhället.
Elitisten
Ytterligare en typ är den elitistiska nörden, vars språk är späckat med förkortningar, akronymer och jargong som endast deras likar förstår. Att använda ett språk som bara vissa förstår, leder till att alienera och reser hinder i kommunikationen istället för att riva dem.
Språkbarriärer
Konstiga namn på teknikrelaterade ramverk, verktyg och programmeringsspråk gör livet svårt för rekryterare.
Recuiters find it tough to tell the difference between Pokemon and tech names #PyDataBLN #pydataberlin pic.twitter.com/ONNdZ5xJdO
— Siobhán Grayson (@siobhan_grayson) 2 juli 2017
Det finns ett test för att se om man kan lista ut vad som är en Pokemon, och vad som är ett teknikrelaterat begrepp: Big data eller Pokémon?
Undvik att framstå som en stereotyp
Använd inte jargong
När du interagerar med personer som inte är bekanta med ämnesområdet, undvik att använda akronymer och uttryck som bara insatta i branschen förstår.
Var inte nedlåtande
Ett annat komplext problem är att personer utanför teknikbranschen ofta upplever att de blir nedlåtande behandlade, ignorerade eller förminskade av teknisk personal. Ett typiskt exempel på detta är de två entreprenörerna som kände sig tvingade att uppfinna en fiktiv manlig medarbetare för att bli tagna på allvar.
Kommunikation handlar inte bara om att prata, det är minst lika viktigt att vara en god lyssnare och anstränga sig för att försöka förstå vad den andra personen säger. För att kunna föreställa sig i någon annans situation, är det viktigt att kunna vara empatisk. Men framgångsrik kommunikation beror också på vem vi kommunicerar med.
I nästa del av serien, undersöker vi strategier för att bemöta personer med skiftande attityd och inställning till kommunikation runt tekniska ämnen.