Rank #1 på Google
9 Feb 2020
SEO: Ranka
nummer 1 på Google
Att bli första träffen på Google är ett mål för många företag. Med rätt SEO (sökmotoroptimering) tekniker går det absolut att komma närmare det målet.
Se vår artikel ”Bättre SEO – Grundläggande tips” för förslag på åtgärder.
Det många dock inte tänker på är att Google promoterar och lägger in betalda annonser relaterade till närliggande sökord eller söktermer allra högst upp. För en vanlig användare är dessa betalda annonser så lika riktiga sökresultat att det är svårt att skilja annonser från riktiga sökresultat.
Ett företag som surnat till över Googles sätt att visa annonser före sökresultat är Basecamp:
When Google puts 4 paid ads ahead of the first organic result for your own brand name, you’re forced to pay up if you want to be found. It’s a shakedown. It’s ransom. But at least we can have fun with it. Search for Basecamp and you may see this attached ad. pic.twitter.com/c0oYaBuahL
— Jason Fried (@jasonfried) 3 september 2019
Detta blir ett extra irriterande moment på små skärmar där användaren i vissa fall måste skrolla förbi en hel skärm full av annonser innan de riktiga sökresultaten syns.
Vad går att göra?
Förutom att göra så att webbsidan får de bästa förutsättningarna sett till hur den är byggd, strukturerad och vad den innehåller (se vår artikel ”Bättre SEO – Grundläggande tips” för förslag på åtgärder) går det inte att tvinga ett sökresultat att lägga sig innan annonsplatserna i Googles sökresultat.
Varken utvecklare eller ägare av webbsidan kan tyvärr göra något annat än att som Basecamp i tweeten ovan, betala Google för att få en annonsplats och därmed visas högre upp på sidan.
Om man som enskild användare vill slippa eller i alla fall minska andelen betalda annonser som visas och snabbare komma till de riktiga sökresultaten, går det däremot att:
Använd adblockers
Adblockers är programvara som blockerar annonser på webbsidor för att helt enkelt ta bort visningar av annonser. Eftersom dessa adblockers minskar annonsintäkterna för företag som Google, ligger det självklart i Googles intresse att arbeta med att försvåra adblockers förmåga att dölja annonser.
Byt webbläsare
I kombination med adblockers även byta webbläsare för att komma undan de blockeringar Google lagt in i Chrome för att försvåra eller förhindra adblockers. Några alternativ är Brave, Firefox eller Opera.
Byt sökmotor
Ytterligare ett sätt att snabbare komma fram till de riktiga sökresultaten i sökningar är att använda andra sökmotorer än Google. Några exempel är DuckDuckGo och Ecosia.
DuckDuckGo värnar om användarens privatliv, genom att inte tillåta annonser att visas baserat på användarens tidigare sökhistorik eller tidigare besökta sidor på Internet.
Ecosia baserar sina sökresultat på Microsofts tjänst Bing, och profilerar sig som ett miljövänligt företag genom att donera majoriteten av sina intäkter till att stötta projekt för återplantering av träd.