Nyhetsbrev

Få artiklar, råd och tips om:

Du kan läsa mer om vår policy och vår hantering av persondata här

webbdesign trender 2019

Trender i webbdesign 2019

av Frida Nyvall

Det här är vad vi tror kommer att trenda i webbdesign under 2019. Vilka är de hetaste trenderna just nu, vad används fortfarande från tidigare år, och vad kommer vi att se mindre av?


På uppgång: kreativ typografi

Vi förutspår att den här trenden kommer att utvecklas under de kommande åren, även om den just nu ännu inte är i full sving.

Vi tror på en mer kreativ användning av typsnitt på webbsidor under det kommande året. Detta baseras på utvecklingen av nya sätt att styla text och element, som öppnar upp möjligheterna för att skapa nya kreativ uttryck med hjälp av typografi på webben.

Variabla typsnitt

OBS: För att testa demot nedan krävs en modern och uppdaterad webbläsare!

See the Pen Variable font demo by Frida Nyvall (@fridanyvall) on CodePen.

Ett exempel på nyare teknik som kan komma att påverka hur typografi kan användas på webbsidor är “variabla typsnitt”. Dessa stödjs i allt fler moderna webbläsare. Utbudet av variabla typsnitt kommer att öka, vilket också kommer att öka antalet webbsidor där de används. Läs mer om vad variabla teckensnitt är, och hur de kan användas på webbsidor på vår blogg.

Obegränsade typsnitt med Adobe Fonts

Adobe förvärvade Typekit och återlanserade deras tjänst under namnet Adobe Fonts. Adobe Fonts tillåter obegränsad användning av alla deras typsnitt för prenumeranter på Adobe Creative Cloud. Det innebär att fler nu kommer att få tillgång till dessa typsnitt och kan använda dem på sina webbsidor.


Tidigare trender som är här för att stanna

Notifikationer och popups

Antalet popup fönster och notifikationer som kan visas eller skickas från en webbsida har ökat.

Som i den något satiriska tweeten ovan, kan dessa lätt gå överstyr och upplevas som irriterande.

Ökningen av den här typen av meddelanden kan generellt sett kopplas samman med lagändringar, eller ny teknologi som gör nya sorters notifikationer tillgängliga i allt fler webbläsare. Läs gärna vår artikel om att göra sig redo för den nya GDPR lagen här.

Kreativa och/eller överlappande layouter

För tillfället verkar det vara trendigt att överlappa element på webbsidor.

Screenshot på Bang Olufsen webbsida

Bang & Olufsen designar utanför boxen

Både texter och bilder placeras lite utanför sina behållare eller så att de inte längre linjerar som förväntat med andra element på webbsidan. Vår tolkning av denna trend är att det precis som vi förutspådde i artikeln ”Trender i webbdesign 2017”, beror på att nya tekniker som CSS Grid börjar användas mer och mer.

Screenshot av modebloggaren Wendy's Lookbooks webbsida

Webbsidan för influencern och modebloggaren Wendy's Lookbook både överlappar och blandar horisontella och vertikala designelement.

Illustrationer och 3D illusioner

Handritade illustrationer används oftare som ett sätt att förstärka ett företags varumärke eller grafiska identitet. Även om dessa illustrationer oftast är av sk. ”flat” (platt) design, ges de subtila skuggningar, ljusskiftningar och textur för att få dem att stå ut lite.

Detta är inte en återgång till skeumorfism (illustration av objekt så verklighetstroget som möjligt), utan ett sätt att få annars platt design att kännas mera levande.

TripAdvisor's nya ikoner

TripAdvisor's nya ikoner är platta men med lite skuggdetaljer

TripAdvisor gjorde en stor redesign av sin webbapp i slutet av 2018. Deras nya ikoner är ett bra exempel på platt design som har uppdaterats för 2019.

Gradienter

Vi flaggade redan 2017 för att gradienter, gärna i färgglada sådana, var på frammarsch.

CSS-tricks, en av de ledande webbpublikationerna inom webbdesign och front-end utveckling, lanserade för några veckor sedan en stor redesign av sin plattform.

Fullt av färgglada gradienter, plus en mobilinspirerad meny på CSS-Tricks nya webbsida.

Fullt av färgglada gradienter, plus en mobilinspirerad meny på CSS-Tricks nya webbsida.

Iögonfallande färggranna gradienter används genomgående på webbplatsen för att accentuera eller lyfta fram vissa element. Deras nya meny följer förövrigt trenden vi förutspådde redan 2017 i form av mobilinspirerade knappar med ikoner.

Gradienter på Spotify's webbsida, tillsammans med ett annat populärt designelement - blobbar.

Gradienter på Spotify's webbsida, tillsammans med ett annat populärt designelement - blobbar.

Spotify är ett annat varumärke som inte drar sig för att använda gradienter i starka färger på sin webbsida. Spotify använder även ett annat populärt designelement – blobben.

Blobbar

Innan blobbens epok, var det de snedställda linjernas era. Trenden med snedställda linjer, som vi uppmärksammade 2017, har nu ersatts av trenden med blobbar.

Blobbar som dekorativa element, eller som avdelare mellan sektioner.

Blobbar som dekorativa element, eller som avdelare mellan sektioner på Netlify's webbsida.

Blobbar har nu ersatt de snedställda linjerna som avskiljare mellan sektioner.

Blobbar kan också användas som snabbare, billigare och mer responsiva alternativ till handgjorda illustrationer (som blobbarna på Spotifys webbsida, eller de ljusblå blobbarna på Netlify’s webbsida).

Om du behöver en blobb i ditt liv (eller på din webbsida) just nu, finns det en praktisk blobbeditor online.

Tags

Fler inlägg

img

Vad är ramverk?

img

Variabla teckensnitt

img

Vad är Gutenberg och hur påverkas min WordPress webbsida?