Idéer är till för att förverkligas
16 Sep 2016
Gör din idé till verklighet
Har du en idé om en app eller en tjänst på webben men inte möjlighet att bygga den själv? I den här artikeln diskuterar vi både olika former av samarbeten och tar upp sådant som kan vara bra att tänka på när du ska förverkliga din idé.
Det här är den första artikeln i en serie om att förverkliga en idé om en digital produkt. Andra delen i serien handlar om att skriva en specifikation, och tredje delen diskuterar prototyper.
Vi får ofta förfrågningar om att bygga något tillsammans. Ett projekt vi valt att engagera oss i är Meipso, som erbjuder personlighetstester på nätet. Läs mer om Meipso på vår blogg, och gör testet här.
Challengera är ett annat projekt vi involverat oss i. De började som ett uppstartsföretag för fyra år sedan, och har nu kunder som Atlas Copco, GE, Citroën och Peugeot. Läs mer om hur vi fått Challengeras värde att lyfta genom stabil utveckling av deras plattform och närvaro på internet.
Hitta rätt partner
Att hitta rätt samarbetspartner för ett projekt som ligger en varmt om hjärtat är inte alltid det enklaste. Anledningen till att man behöver ta in en partner i projektet beror ofta på att man vill komplettera med vissa kompetenser som annars saknas. En av svårigheterna blir därmed att hos andra bedöma och utvärdera kompetenser och kunskaper som man själv saknar.
Förutom att kontrollera att utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet som verkar rimliga i förhållande till arbetet som ska utföras, rekommenderar vi att träffa den nya partnern ansikte mot ansikte minst en gång innan ni bestämmer er för att börja arbeta tillsammans.
Att den så kallade personkemin fungerar i teamet är av yttersta vikt i ett projekt som innebär ett betydligt större ekonomiskt risktagande jämfört med vanliga projekt. Varför den här typen av projekt innebär en större ekonomisk risk kommer vi att diskutera mer i ett senare avsnitt.
Det första vanliga misstaget
De flesta börjar med att fråga bekanta, posta förfrågan på sociala nätverk eller lägga ut en annons på webbportaler för frilansjobb. Ett vanligt misstag många gör när de söker utvecklingspartners är sättet de beskriver hjälpen de behöver i förhållande till hur projektet beskrivs i stort.
Om projektet beskrivs som revolutionerande och har en kravspec på över dussinet kompetensområden är det nonchalant att beskriva arbetet med att bygga det som ”relativt simpelt”.
Att beskriva utvecklingen av en fantastisk idé som ”enkelt” ger intryck av att arbetet inte värdesätts särskilt högt, och vem vill jobba i ett riskfyllt projekt där man inte värdesätts?
Tips
Undvik formuleringar som innehåller partiska värderingar av arbetets komplexitet.
Produktionskostnad
Det andra vanliga misstaget
Att uppskatta tidsåtgång och pris på saker som man inte är van vid är svårt. Ibland är det lätt att bli lite för förhoppningsfull när det kommer till att uppskatta ungefär vilka insatser som krävs för att bygga en viss tjänst/app/webbsite.
Tips
Ett tips för att få ett hum om vilka resurser som krävs för att förverkliga en idé är att granska existerande konkurrenter eller företag som tillverkat liknande produkter. Hur ser deras omsättning ut, hur många anställda har de, hur är organisationen fördelad sett till exempelvis ekonomi, marknadsföring och utveckling? Försök sedan positionera din idé och projektet utifrån dessa fakta.
Om det inte är möjligt att skjuta till samma resurser som konkurrenterna har, fundera på olika andra sätt att differentiera produkten.
Ersättning
När man väl fått ett grepp om ungefär hur mycket det kostar att producera idén, blir det mycket lättare att göra en uppskattning av ersättningen för att utveckla produkten.
I de flesta projekt av den här typen finns det från början inga eller väldigt små ekonomiska medel. Ersättningen som erbjuds består därför oftast av en mindre betalning samt procentandelar i företaget. Generellt sett innebär mindre betalning en större andel procent och tvärtom.
Varför tvekar utvecklare?
Eftersom ersättningen för utfört arbete beror väldigt mycket på hur mycket procentandelarna i företaget kommer att vara värda i framtiden, finns alltid risken att denna helt uteblir. Det är en stor risk att gå in som samarbetspartner i ett projekt som endast erbjuder en eventuell framtida betalning. Eftersom varje projekt tar tid att utföra finns alltid risken att behöva tacka nej till andra uppdrag som skulle kunna resultera i bättre betalt.
För att överväga att gå in i projektet måste den eventuella framtida betalningen vara tillräckligt lockande och inte minst framstå som rimlig att uppnå via ett framgångsrikt projekt.
Tips
Undvik att lova guld och gröna skogar utan att samtidigt erbjuda skälig ersättning för arbetet som ska utföras. Löften om betalningar i efterhand när väl tjänsten/produkten tagit världen med storm är inte en giltig ersättning.
Arbetsfördelning
Förutom själva utvecklingen av idén, tillkommer en hel del annat arbete för att projektet ska lyckas. Det är en stor fördel om det redan finns en strategi runt hur och vem som ska sköta marknadsföring och säljarbete.
Det är också väldigt bra om det finns en plan för vem som ska ta hand om den administrativa delen av projektet – t.ex. sätta upp bolaget, ansvara för kontrakt och avtal, ordna med bankkonton och sköta det löpande administrativa och ekonomiska arbetet.
Vidareutveckling
Slutligen är det också klokt att fundera på eventuell vidareutveckling av projektet efter att det har lanserats. T.ex. finns det kanske resurser för att bygga en första version av idén, och sedan bygga resten efter ett tag när produkten genererat lite intäkter.
Har du en idé att förverkliga?
Kontakta oss och presentera din vision och dig själv.